Annonser





onsdag 19 maj 2010

10 TIPS för att hantera förändring

Det finns i grunden två sätt att hantera förändring, proaktivt eller reaktivt. Helt enkelt
måste du eller väljer du? För dig som ledare av en verksamhet, kan du antingen vänta tills företaget kör in i väggen eller aktivt söka möjligheter, dra nytta av dessa och staka ut en kurs för framtiden.

Våra grundläggande reaktionsmönster som människor är att fly eller att slåss, vilket även syns i vårt nutida samhälle. Farorna är inte av samma art som förr i tiden och ändå är vi så lika. Det finns en rädsla för att inte räcka till och inte kunna påverka.

I grunden vill vi människor handla, inte att bli offer för handling. 

Detta ger dig möjlighet att välja din reaktion och makten att skapa nya förhållanden. En sanning som gäller både för organisationer och dess människor.

Här är 10 sammanfattande tips:

1. tro på människors förmåga
2. hela livet är ett renoveringsprojekt, förändringen finns där hela tiden
3. ta på dig kundglasögonen och gå i kundens (och medarbetares) skor för en dag
4. ta ansvar för dig själv och vara ansvarsfull mot andra
5. förändring och utveckling är inga ytliga tillrättalägganden
6. alla människor är olika, förändring måste få ta sin tid
7. behåll det som är bra och värt att bevara, inte förändring för ändringens skul
8. ge en daglig peppning till alla deltagare utifrån en gemensam kartbild
9. du har ett val: sök aktivt möjligheter, dra nytta av dessa och staka ut en kurs för framtiden.
10. Kom ihåg: vi gör det tillsammans.
11. Du kan ha inflytande och påverka mer än du tror.

Insmorda i "mud" från Döda Havets botten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar